Mitä tehtiin ennen, kun haluttiin katsella kotona joku kiva elokuva yhdessä eikä television tarjonta ollut kummoinen? Otettiin suunta Makuuniin tietysti. Samalla löytyivät leffailta herkut ja elokuvien valikoima oli huimaavan oloinen. Makuuni siis on monien meidän muistoissa taianomainen paikka, jossa pääsi hieman raottamaan suuren maailman verhoa. Uutuus elokuvia, joista oli vain mainoksessa nähnyt pienen vilauksen. Näyttelijöitä, joiden julisteita ihailtiin ja he heitä fanitettiin. Kuinka päättää, mikä on juuri se elokuva tälle iltaa vai tarttuako kahden elokuvan tarjoukseen. Tarkastellaan hieman lisää tämän elokuvaparatiisin elämää ja sitä mihin se lopulta kaatui.
Videovuokraamo Makuuni perustettiin vuonna 1985, josta se alkoi hiljalleen kasvattaa ketjuaan lisäämällä toimipisteitä. Korkeimmillaan niitä oli vuonna 2009 yli 80 ympäri Suomea. Liikevaihtokin oli tuolloin melkoinen, jopa 24 miljoonaa euroa.
Alun perin firma toimi nimellä Videovuokraamo Makuuni. Se muutettiin muotoon Makuuni, kun yritys oli ajautunut selvitystilaan. Vuonna 2006 se myytiin. Ennen netissä tapahtuvaa videovuokrausta, yrityksellä olivat asiat mallillaan. Se kuitenkin aiheutti hankaluuksia liiketoiminnalle, sillä ihmisten oli huomattavasti helpompaa vuokrata leffat suoraan kotoa.
Makuunissa alettiin panostaa enemmän irtomakeisiin ja valikoimat niiden suhteen olivatkin melkoisen mukavat. He myös avasivat aivan oman verkossa toimivan videovuokraamonsa, mutta valitettavasti se ei riittänyt. Vuoden 2016 tilikausi oli yli miljoonan tappiollinen. Tällöin yritys työllisti 79 henkilöä. Kun koitti vuosi 2018, oli toimipisteitä jäljellä enää 20 ja yritys hakeutui konkurssiin perusteenaan maksukyvyttömyys.
Tuttu slogan piti paikkaansa pitkään ja Makuuni oli edelläkävijä videovuokrauksessa. Pienemmillä paikkakunnilla asuvat vain haaveilivat pääsevänsä näiden kunnollisten valikoimien pariin ja yrittivät tulla toimeen esimerkiksi R-kioskin tarjoamilla elokuvilla. Kun VHS-kasetit väistyivät DVD-levyjen tieltä, monet pystyivät laajentamaan valikoimiaan lisätilan ansiosta. Valitettavasti kuitenkin lopun aika oli jo edellä, sillä netin kautta tapahtuma vuokraaminen yleistyi nopeasti.
Nykyään leffavuokraamo onkin vain muutaman klikkauksen päässä jokaisen käden ulottuvilla. Mihinkään ei tarvitse lähteä, ellei sitten leffaeväitä hakemaan. Isommat kaupungit mahdollistavat niidenkin tilaamisen suoraan kotiovelle. Maailma muuttuu hurjaa tahtia ja on vaikea kuvitella, mitä uutta ja ihmeellistä vielä onkaan tulossa. Ehkä jätämme nyt mietteet sikseen ja nautiskelemme vaikka sitten leffaillasta.
Toinen suosittu elokuvavuokraamo oli Filmtown. Se muuten edelleen pitää yllä muutamaa kymmentä videovuokraamopistettä sekä paria kymmentä toimipistettä, joissa myydään vain irtokaramellia sekä Spice Ice jäätelöä. Niin Suomen elokuvateatterit Makuuni kuin Filmtown ovat pyrkineet muokkaamaan palveluitaan siihen suuntaan, mikä nykypäivänä toimii. Ajat muuttuvat ja palveluiden on muututtava mukana tai siirryttävä sivuun. Vanhempamme elivät erilaista elämää kuin me elämme nyt ja ihmisten tarpeet ovat kovin erilaisia verrattuna entiseen.
Leffailta herkut ovat oleellinen osa onnistunutta leffailtaa ja ne löytyvät nyt melkein mistä vain. Ehkä haluaa panostaa perinteisesti ja hakea kunnon sekoituksen irtokarkkeja, ehkä mielessä on jotain muuta. Elokuva kuitenkin maistuu parhaalle hyvässä seurassa ja oikeanlaisen naposteltavan kanssa. Ehkä se muuttuu, mitä kautta elokuvia vuokrataan ja katsotaan, pysyvät nämä tietyt perinteet kuitenkin samoina.